Ilmassa on muutakin kuin männyn siitepölyä,
tosin sitä leijailee paksuina keltaisina pilvinä.
Ilmassa on juhlan tuntua!
Tänään minua tervehti raksas ystävä, kaivattu ja odotettu!
mutta annoin ihanuudelle uuden nimen
'Marja-ystävä'.
Tuki on jo hankittu, kasvua odottelen innolla.
Tähän 'Viornaan' liittyy jälleen mukava puutarhamuisto
Viornaa hypisteltiin, meille vain ei sitä myyty,
koska Muurisen Vesalla ei ollut yhtään tainta
ja sekös meitä tyttöjä harmitti
(onneksi kuitenkaan kotiin ei tarvinnut lähteä ihan tyjin käsin tälläkään kertaa)!
Mutta sitten,
ystäväni Suvikummun Marja teki matkan Zetasille
ja uskokaa tai älkää, sain tuliaisena tuon ihanuuden!
Kärhön paikka on ajateltu niin,
että näen sen mahdollisimman usein!
Mukaan tuolta Vakka-Taimesta on tarttunut mukaan kaikkea ihanaa, varmaan arvaatte!
Olen kuin harakka hopealusikoiden perään
ihanuuskasvien paratiisissa.
Esittelenkin tässä muutaman meille jo asettuneen,
osa vietteli kukallaan,
yksi jopa nimellään...kuka voisi vastustaa lilakiehkurakieloa...
olen vieteltävissä täällä kukkamaailmassa.
Lilakiehkurakielo 'Polygonatum kansuenense cf.' vielä nupulla.
Rusokalliokielo 'Polygonatum prattii'.
Tämän sainkin lahjaksi Muurisen Vesalta ostosten päätteeksi: Tähtirotkokielo 'Smilacina stellata', unohdin sen nimen, mutta onneksi Marja muisti!
Se on talvehtinut erinomaisesti metsäpuutarhassa
ja toivottavasti leviää.
Pikkuiseni c. fusca, senkin kukintaa odottelen!
Tämänkin kukintaa aina odottelen,
siinä on jotain herkkää ja kaunista
'Fritillaria camtschatchensis'.
Jotenkin tunnen vetoa noihin sitkeisiin Kamtsatkan alueen kasveihin!
Meillä satoin parin vuorokauden aikana noin 50 mm vettä.
Se teki hyvää, sade oli odotettu ja se tuli hiljalleen kastellen - siis laariin, kuten Kivipellon isäntä asian ilmaisi.
Kasvimaani on kylvetty ja parin päivän pehmeä sade ja lämpö herätti kylvöjeni ja taimivauvojen lisäksi myös oheiskasvien siemenet iloiseen kasvuun. Odottelen hiukan ja sitten tartun toimeen, varrellinen heilurihara on siinä hommassa oivallinen ystävä.
Valkosipulit, edessä muutama valeessa oleva kuusi: kultakuusi, purppurakuusi ja luutakuusi.
Pikkuiset maissin ja amaranthuksen ('Red army') taimet sekä muutama joriini.
Herne 'Markana', ei tarvitse tuentaa, siis minulle sopiva!
Lehtikaalia jälleen noin 80 tainta, ruuaksi ja riistapelloksi pupusille (vihreää ja punaista).
Varsiselleriä. Taimetin sitä ihan ensimmäistä kertaa elämässäni. Edessä purjon hentoja versoja. Pavut ja kurpitsat odottelevat vielä ulospääsyä.
Kasvu pamahtaa kasvimaalla pian. Kate ja kunnon lannoitteet (nokkosvesi) takaa kunnon sadon.
Kasvimaata laittaessani valmiiksi herkistyi ihan mahdottomasti. Hiljalleen siirryn kasvisvoittoiseen ruokavalioon, josko se helpottaisi oloani ja keventäisi painoakin.
Kasvimaalla olen aina niin onnellinen!
Aurinko paistaa jälleen!
Mukavaa viikonjatkoa!!